Robert Moses, muž ktorý stvoril moderný New York
Robert Moses bol najvplyvnejším mužom v New Yorku, aj keď nebol nikdy zvolený do žiadnej funkcie. Počas svojej aktívnej kariéry v službách mesta New York (1940 – 1968) zastával viacero funkcií, najviac až 12 v čase najväčšej slávy.
Zmenil pobrežia, staval mosty, tunely, diaľnice, parky, domy pre chudobných a navždy zmenil tvár New Yorku. Vďaka preferencii automobilovej dopravy sa za jeho vlády začala dlhá éra ignorácie verejnej dopravy. Aj napriek tomu, že nikdy nejazdil na aute. Kto bol tento muž, ktorý navždy zmenil tvár New Yorku?
Moses sa narodil v New Haven v štáte Connecticut, pričom nič nenasvedčovalo, že práve on bude najmocnejším mužom New Yorku.
Vo svojich deviatich rokoch sa spolu s rodinou presťahovali do New Yorku, kde aj vyštudoval Columbia University.
Po štúdiu začal pracovať pre mesto a vďaka svojej šikovnosti, inteligencii a vrodenému talentu postupoval v kariérnom rebríčku nahor.
O jeho úspechu a silnom vplyve svedčí aj fakt, že v jednom čase bola štvrtina federálnych prostriedkov na výstavbu alokovaná v New Yorku. Aj vďaka tomu sa New York stal modernou metropolou, či sídlom OSN (pri rozhodovaní o umiestnení organizácie výrazne loboval práve Moses). Jeho pomyselná vláda však priniesla aj veľké obete.
Preslávil sa výrokom Mestá sú pre dopravu, čo v jeho podaní znamenalo úplnú preferenciu automobilovej dopravy, aj keď paradoxne nikdy sám nejazdil. Investovaním obrovských prostriedkov do dopravných stavieb (mosty, tunely, diaľnice) spôsobil úpadok verejnej dopravy a najmä newyorského metra. Aj vďaka finančnej podvýžive bolo metro na desiatky rokov v dezolátnom stave. Jeho obsesia cestnou dopravou sa významným spôsobom podpísala pod zničenie pôvodných komunít v Bronxe. Priamo cez štvrť totiž Moses presadil vedenie Cross Bronx Expressway, prvej diaľnice, ktorá viedla cez husto zastavané územie veľkomesta, aj keď existovala menej agresívna varianta.
6 prúdová cesta spája Long Island s New Jersey a je to jedna z najvyťaženejších ciest na svete. Nebral ohľady na nízkopríjmové komunity.
Vďaka svojmu vplyvu a najmä peniazom z vyberania mýta v jeho Triborough Bridge and Tunnel Authority dokázal presadiť skoro všetko.
Pod jeho vedením sa postavili významné projekty: Triborough Bridge, Jones Beach State Park, Verrazano-Narrows Bridge, West Side Highway, celý systém diaľnic na Long Islande. Postavil 658 detských ihrísk, 416 míľ rýchlostných ciest a 13 mostov po celom New Yorku. Zaslúžil sa o konanie oboch Svetových výstav v New Yorku, ktoré pretvorili bývalé smetisko na jeden z najväčších parkov v meste – Flushing Meadows Corona park.
Mid-Manhattan Expressway
To, čo presadil v Bronxe sa Moses snažil vytvoriť aj na Manhattane. A dokonca dva krát. Mid-Manhattan Expressway bol jeden z najkontroverznejších návrhov Roberta Mosesa. V okolí 34. ulice chcel vybudovať diaľnicu spájajúcu Lincoln Tunnel, vedúci do New Jersey s Queens Midtown Tunelom do Queens.
Pôvodná myšlienka tunelového variantu bola nahradená 6 prúdovou nadzemnou cestou priamo v srdci Manhattanu, ktorá by sa tiahla ako 30 metrov široká jazva pod 30. ulicou. Zabrala by celý blok medzi 30. a 29. ulicou.
Takáto stavba by si vyžiadala demoláciu množstva výškových budov, zničenie celých štvrtí a narušenie celistvosti Manhattanu. Aj vďaka posilnenému hnutiu za záchranu historických pamiatok po zničení Pennsylvania station bol celý návrh v roku 1971 zrušený. Podobný osud postihol aj ďalší kontroverzný návrh na trans manhattanské prepojenie – diaľnicu cez Dolný Manhattan – Lower Manhattan Expressway.
Po týchto neúspechoch bol postupne zbavovaný moci, až sa v 70 rokoch minulého storočia ocitol úplne bez verejných funkcií. Zomrel na srdcový infarkt v 92 rokoch a zanechal vo svojom meste nezmazateľnú stopu. Pozitívnu aj negatívnu.